Dr.-Ing. Walter Stahl


Picture of Walter Stahl

Technical University of Munich

Place of employment

Chair and Institute of Road, Railway and Airfield Construction (Prof. Freudenstein)

Work:
Franz-Langinger-Str. 10(2602)
81245 München

Main Topics

Scientific Theses

"Improvement of ballasted track for high speed lines with resilient pads and a rail with increased base" (dissertation published 1998)

Teaching

  • Noise and Vibration Protection at Railways
  • Experimental reserach in superstructures
  • Asphalt  and concrete Pavements
  • Tracksystems for Urban Traffic 
  • Rail Design

Research

  • total system railway track
  • Noise and vibration protection
  • resilient components

Membership in related professional organizations

  • Deutsches Institut für Bautechnik:
              Expert advisory committee structural bearings
              Expert advisory committee elastomer bearings
              Expert advisory committee elastic elements for noise and vibration migitation of buildings
  • Acoustics, Noise Control and Vibration Engineering Standards Committee (DIN and VDI)
              Reducing vibrations in the vicinity of traffic routes (chairman)
  • Railway standardisation committee (DIN):
              WG Infrastucture
                     SG sleepers and bearers (mirror committee CEN/TC256/SC1 WG 16) (vice chairman)
                     SG fastening systems (mirror committee CEN/TC256/SC1 WG 17) (vice chairman)
  • European Committee for Standardization Technical Committee TC 256 Railway applications / Sub-Committee SC 1 Infrastructure:
             WG 16 Concrete sleepers and bearers
                    Concrete sleepers and bearers with under sleeper pads (USP)
                    Under Ballast Mats (UBM)
                    Resilient Elements for Floating Slab Systems (REFS)
             WG 17 Fastening Systems
             Convenor of Survey Group “Track Stiffness”
  • International Organization for Standardization TC269 Railway applications / Sub-committee SC1 Infrastructure
             WG 07 Fastening Systems

Further Tasks

  • Head of Projects
  • Quality Manager

Publications

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2023

  • Freudenstein, S.; Pittrich, M.; Stahl, W.: Forschung mittels digitaler Bildkorrelation am Prüfamt für Verkehrswegebau der TU München. ETR (1+2), 2023, 46-51 more…
  • Freudenstein, S.; Stahl. W.: Kritische Stellungnahme: CO2-Emissionen beim Einbau. Eisenbahningenieur 6, 2023, 70-71 more…

2022

  • Mack, J.; Stahl, W.; Freudenstein, S.: Laborgroßversuche zur Untersuchung der Beanspruchung eines unsanierten Unterbaus durch Holz- und Betonschwelle. ZEVrail 3, 2022, 76-83 more…

2020

  • Feurig, S.; Stahl, W.; Freudenstein, S.: Field tests confirm the effectiveness of the Dynamic Track Stabiliser. Rail Engineering International (3), 2020, 8-11 more…
  • Feurig, S.; Stahl, W.; Freudenstein, S.; Antony, B.; Auer, F.: Vom Feld ins Labor – der Dynamische Gleisstabilisator auf dem Prüfstand. Der Eisenbahningenieur EI (5), 2020, 17-20 more…
  • Feurig, S.; Stahl, W.; Freudenstein, S.; Antony, B.; Auer, F.: Der dynamische Gleisstabilisator (DGS) auf dem Prüfstand. ETR (12), 2020, 45-49 more…

2019

  • Feurig, S.; Stahl, W.; Freudenstein, S.: Laborversuche mit dem dynamischen Gleisstabilisator. Der Eisenbahningenieur EI 12, 2019 more…
  • Mack, J., Stahl, W., Freudenstein, S.: Eigenschwingungsverhalten der Beton-, Holz- und Kunststoffschwelle. Der Eisenbahningenieur EI (5), 2019 more…

2017

  • Stahl, W.: "Dynamic track deflection measurements in Gotthard Basis Tunnel". ETR Railway Technology Review, 2017, 28-32 more…

2016

  • Laborenz, P., Stahl, W., Silbermann, T.: "Gotthard Base Tunnel completes LVT installation". Railway Gazette international: Rail conquers the alps, Sonderheft zur Eröffnung des Gotthard Basis Tunnels, 2016 more…
  • Liu; D., Freudenstein, S., Stahl, W.: "Prüfung und Analyse der Übertragungsfunktion mittels Schlaghammer" – ein Vergleich zwischen Schotteroberbau und Feste-Fahrbahn-Systemen. ZEVrail 140 10, 2016, 440-445 more…
  • Stahl, W.: "Dynamische Einsenkungsmessungen im Gotthard-Basistunnel". Der Eisenbahningenieur 8 / S. 10-14, 2016 more…

2015

  • Laborenz, P.; Stahl, W.; Silbermann, T.: "Gotthard Base Tunnel completes LVT installation". Railway Gazette international , 2015, 40-43 more…

2014

  • Hejda, G.; Stahl, W.; Schnüriger, M.: "Verringerte Schotterbelastung - die Flachschwelle". EI Eisenbahningenieur, 2014, 118-123 more…
  • Hejda, G.; Stahl, W.; Schnüriger, M.: "sleeper design can keep ballast layer healthy". Railway Gazette international (9), 2014, 118-123 more…
  • Laborenz, P.; Stahl, W.; Silbermann, T.: "50 Jahre Feste Fahrbahn in der Schweiz". Eisenbahningenieur, 2014, 32-35 more…

2013

  • Freudenstein, S.; Illiev, D.; Stahl, W.: "Querverschiebewiderstandsmessungen an un- und besohlten Schwellen". EI - Der Eisenbahningenieur, 2013, S. 20 - 26 more…
  • Freudenstein, S.; Illiev, D.; Stahl, W.: "Finite-Elemente-Methode zur Untersuchung der Gleislagestabilität". Der Eisenbahningenieur (11), 2013, 41 - 47 more…
  • Illiev, D.; Stahl, W.: "Verfahren zur Bestimmung des Bettungsmoduls elastischer Schwellenbesohlungen". EI Der Eisenbahningenieur, 2013, S. 29-35 more…

2012

  • Freudenstein, S.; Stahl, W.: "Elastisches Verhalten des Oberbaus". RTR Russia Edition Eurailpress, 2012, S. 4-8 more…
  • Stahl, W.: "Elastische Bauformen im Gleis - Möglichkeiten und Grenzen". Verkehr und Technik (1), 2012, 13, 14 more…
  • Stahl, W.: "Reduzierung der Kontaktspannungen zwischen elastisch besohlten Schwellen und Schotter". Verkehr und Technik (8), 2012, S. 298 - 300 more…
  • Stahl, W.; Iliev, D.: "Akustische Optimierung des Oberbaus an der freien Strecke und an Sonderbereichen". Contraffic Berlin 2012, 2012, more…

2011

  • Stahl, W.: "Prüfung von elastischen Komponenten zur Schwingungsminderung beim Eisenbahnoberbau". ETR 12, 2011, 33 - 39 more…
  • Stahl, W.; Freudenstein, S.: "Elastic Behaviour of Railway Track". RTR Special, SLAB TRACK and MRT/LRT, 2011, 35 - 38 more…

2009

  • Acquati, M.; Cavagna, B.; Lechner, B.; Liu, J.; Stahl, W.: "Comparative procedure for assessing Wheel/Rail Contact Forces among different slab track formations in a Metro Tunnel". Railway Engineering - 2009 10th International Conference and Exhibition London, 2009 more…

2008

  • Stahl, W.: Projektbezogene Untersuchungen von Elastomerlagern für Körperschallschutzmaßnahmen. In: Festschrift zur Verabschiedung von Univ.-Prof. Dr.-Ing. habil. Günther Leykauf in den Ruhestand. Prüfamt für Verkehrswegebau Technische Universität München, 2008, 91 - 102 more…
  • Stahl, W.; Condrau, L.; Müller, D.; Schmitt, W.; Staller, M.: Statische Besonderheiten aus dem Erschütterungsschutz mit Natukautschuk-Lagern für die Thereseienhöhe München. Bauingenieur (12), 2008, 540 - 548 more…

2007

  • Leykauf, G.; Lechner, B.; Stahl, W.: "Trends in the use of slab track / ballastless track". Railway Technical Review India (1), 2007, 14-22 more…
  • Leykauf, G.; Stahl, W.: "Anforderungen an moderne Schienenbefestigungen - Prüfung nach DIN EN 13146 bzw. DIN EN 13481". Eisenbahningenieurkalender (EIK) Eurailpress, 2007, 289-300 more…
  • Stahl, W.: "Erschütterungen bei Schienenbahnen". Heitkamp Rail GmbG, Forschung und Entwicklung, 2007, 31-50 more…

2006

  • Leykauf, G.; Lechner, B.; Stahl, W.: "Trends in the use of slab track / ballastless track". RTR Special, 2006, 10-17 more…
  • Leykauf, G.; Stahl, W.: "Pozdavky na moderni systémy upevneni koleynic - zkouseni podle EN 13146 A EN 13481". Tagungsband Seminar Správa zeleznicni dopravni cesta 2006, Ostrava 40.-06.04.2006, 2006, 98-108 more…

2005

  • Stahl, W.: Improvement of ballastless tracks using sleeper pads - investigations and experiences in Germany. 7th International Conference on the Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields, 2005 more…

2004

  • Leykauf, G.; Lechner, B.; Stahl, W.: Improved ballasted track for high-speed lines. Railway Engineering 2004, London, 06.-07.07.2004, 2004, 10 more…
  • Leykauf, G.; Stahl, W.: "Concrete railway sleepers for the optimisation of ballasted tracks". European Railway Review (2), 2004, 61-71 more…
  • Leykauf, G.; Stahl, W.: "Untersuchungen und Erfahrungen mit besohlten Schwellen". Der Eisenbahningenieur (6), 2004, 8-16 more…
  • Stahl, W.: "Modern high speed track technology". Conference documentation High speed lines 2004, Russel Publishing Ltd., Kent, 2004, 117-128 more…

2003

  • Stahl, W.: "Untersuchung eines für HGV optimierten Schotteroberbaus". Der Eisenbahningenieur (5), 2003, 8-16 more…

2002

  • Leykauf, G.; Lechner, B.; Stahl, W.: "Erfahrungen an der Versuchsstrecke Waghäusel". Symposium Feste Fahrbahn 2002, 2002, 1-8 more…

2001

  • Stahl, W.: "Oberbautechnische Untersuchungen der Festen Fahrbahnen im Betriebsgleis am Beispiel der Erprobungsstrecke Waghäusel". Erfahrungsaustausch zum Einsatz von elastischen Komponenten im Eisenbahnoberbau, Brand bei Bludenz / Vorarlberg, 2001, 1-11 more…

1999

  • Stahl, W.: "Schotteroberbau für Hochgeschwindigkeitsverkehr". Eisenbahntechnische Rundschau ETR (11), 1999, 746-755 more…

1997

  • Stahl, W.: "Möglichkeiten zur Verbesserung der Oberbauelastizität durch Verwendung einer Schiene mit breitem Fuß". Mitteilungen des Prüfamtes für Bau von Landverkehrswegen der TU München (70), 1997, 129-144 more…

1996

  • Eisenmann, J.; Mattner, L.; Stahl, W.: "Das Rasengleis für Stadtbahnen". Der Eisenbahningenieur (6), 1996, 48-56 more…
  • Stahl, W.: "Verbesserung der Oberbauelastizität durch Verwendung einer Schiene mit breiterem Fuß". Z. f. Eisenbahnwesen u. Verkehrstechnik, 1996, 157-163 more…